L’ús habitual del català als Països Catalans es redueix del 42’5% al 32’5% en 15 anys

14 de desembre de 2020

L’ús habitual del català als Països Catalans es redueix del 42’5% al 32’5% en 15 anys

Paral·lelament, el 2021 finalitza el període de normalització i implementació de les reformes de l’Institut d’Estudis Catalans que va suposar la supressió de 135 accents diacrítics

 
Redacció

Segons les darreres enquestes d’usos lingüístics, tal com ha recollit en una gràfica El Punt Avui, l’ús habitual del català als Països Catalans s’ha reduït fins al 32’5%. Presentant en 15 anys una caiguda del 7’7% tot analitzant l’ús social del català a la Franja (on s’ha reduït un 24%), Catalunya (9’9%), les Illes Balears (8’2%), l’Alguer (4’8%), el País Valencià (4’7%), la Catalunya Nord (2’2%) i Andorra (1’9%).

Com ha denunciat Plataforma per la Llengua, a través del seu president, Òscar Escuder, la culpa del descens és per la deixadesa i la marginació de les administracions, un entorn comunicatiu castellanitzat i la manca de consciència lingüística de la població.

Aquests tres factors provoquen els principals perills per l’ús del català del jovent, especialment a l’aula. On tan sols un 14% parla el català al pati de l’escola i on només un 19’6% dels joves barcelonins l’utilitza habitualment.

 
L’Institut d’Estudis Catalans atempta contra el català

Aquestes dades arriben tot just quan és a punt d’acabar la moratòria de l’escomesa de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) contra la llengua de l’any 2016, en què, entre d’altres, va aprovar pràcticament de manera unilateral l’eliminació de 135 accents diacrítics perquè, tal com va expressar a VilaWeb Maria Teresa Cabré, presidenta de la Secció Filològica, era de “sentit comú” i “perquè els nens no se’ls aprenien”.

Com va avançar aleshores l’IEC, entitat subvencionada per la Generalitat amb 15’7 milions d’euros des del 2016 segons el RAISC, el 2021 finalitza el període de normalització i implementació de la reforma ortogràfica del català. Un procés de dissolució del català encobert per les entitats que aparentment perjuren defensar la llengua, però que, a efectes pràctics, i sota la falsa premissa que “la llengua evoluciona”, empenyen el català a una ràpida extinció.
Si t'ha interessat aquesta informació, uneix-te al canal de Telegram.
El diari liberal-conservador en català. Diem el que penses. Subscriu-te.

Has d'estar connectat per comentar. Si us plau, connecta't o subscriu-te per deixar un comentari.

Deixa un comentari

Enquesta

Atès que no s'ha obtingut cap resultat amb la taula de diàleg trampa, Pere Aragonès ha de dimitir i convocar eleccions?

Han votat 843 lectors

Meme