El primer ministre neerlandès Rutte humilia al president espanyol Sánchez

16 de juliol de 2020

El primer ministre neerlandès Rutte humilia al president espanyol Sánchez

La proposta d'un deute perpetu de 1’5 bilions d’euros de Sánchez no convenç el realisme de Rutte

 
Redacció

El passat dilluns, Pedro Sánchez va viatjar a La Haia, amb Espanya com a membre dels anomenats “Amics de la Cohesió” a l’Eurocambra, per entrevistar-se amb el Primer Ministre dels Països Baixos, Mark Rutte, qui forma part de l’autoanomenat grup d'“Els Quatre Frugals”. La visita formaria part d’un tour del president espanyol als països que conformen el segon grup amb el propòsit de persuadir-los de la seva proposta per pal·liar els efectes econòmics de la Covid-19 a Europa.

L’estratègia de Sánchez als Països Baixos consistia en convèncer a Rutte per aplicar el model de recuperació europea que defensa el seu grup: la creació d’un fons europeu finançat amb un deute perpetu de 1’5 bilions d’euros. Una proposta que no ha estat gens ben acollida per l'esmentat club dels frugals, amb Rutte assenyalant que Espanya “ha de trobar la solució”, no la Unió Europea. Una reticència provinent del ferm posicionament d’aquests dos bàndols que parteix de les afinitats polítiques i socioeconòmiques entre els països que els conformen.

Dos grups, dues necessitats

Els “Amics de la Cohesió” representen aquells països del sud i de l’est que són beneficiaris nets dels fons europeus, com Espanya, Itàlia, Polònia, Romania i 13 països més, i que al seu torn defensen el manteniment dels fons estructurals de cohesió i de la Política Agrícola Comú (PAC) en el proper pressupost comunitari (2021-2027). O en altres paraules, països la contribució dels quals és baixa en comparació amb el reclam d’ajudes.

D’altra banda, “Els Quatre Frugals”, vertebrats pels Països Baixos, Àsutria, Dinamarca i Suècia, paguen més del que reben els fons europeus i es beneficien més del mercat comú. A més, advoquen per la limitació del pressupost de la Unió Europea a l’1% del PIB i exigeixen que les retallades es dirigeixin a les idees més tradicionals i antiquades, com ara les que defensen els “Amics de la Cohesió”, i amb el propòsit d’augmentar la inversió en la lluita contra la immigració il·legal i en I+D.

Els mecanismes de persuasió de Pedro Sánchez, liderant un país que encapçala la contracció econòmica a Europa, no han servit d’ham eficaç per Mark Rutte, qui ha exigit que per “cada euro” prestat als països de “Els Amics de la Cohesió”, en especial Espanya i Itàlia, caldrà efectuar reformes econòmiques a nivell nacional, car desconfia de l’incompliment de les anteriors promeses.

Rutte, per tant, cercaria una concreció de les reformes econòmiques abans de debatre sobre el fons de reconstrucció. Una necessitat que Espanya no voldrà assumir mentre un desgastat Pedro Sánchez andareja punt per punt sobre el mapa de “Els Quatre Frugals” mentre el bàndol fort del Parlament Europeu l’humilia i alliçona.
Si t'ha interessat aquesta informació, uneix-te al canal de Telegram.
El diari liberal-conservador en català. Diem el que penses. Subscriu-te.

Has d'estar connectat per comentar. Si us plau, connecta't o subscriu-te per deixar un comentari.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Pots fer servir tags i atributs HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Enquesta

Atès que no s'ha obtingut cap resultat amb la taula de diàleg trampa, Pere Aragonès ha de dimitir i convocar eleccions?

Han votat 698 lectors

Meme